Har du helt styr på dine rettigheder når du handler på nettet? Hvis ikke, så kommer vi her ind på de almindelige regler og rettigheder, ift. onlinekøb. God fornøjelse!

Du er godt beskyttet som almindelig forbruger

En af grundene til at det er så populært at handle online, er at man som forbruger er sikret rigtig godt. Privatpersoner er nemlig beskyttet af en række regler, som vi vil komme ind på nedenfor. Handler du som erhvervskunde, har du ikke nødvendigvis de samme rettigheder.

14 dages returret

ReturpakkeSom udgangspunkt har du altid 14 dages fortrydelsesret, når du shopper på internettet. Dette vil sige, at du helt kan fortryde dit køb, og få dine penge retur. Dog er der enkelte undtagelser, som kan været undtaget af fortrydelsesretten – eksempelvis visse produkter som leveres digtialt, fødevarer, koncert- og kulturbilletter til anvendelse på en bestemt dato, samt produkter som bliver produceret individuelt til dig som kunde.

Rigtig mange store webshops vælger dog at tilbyde bedre betingelser, end de “normale” 14 dages fortrydelsesret. Et eksempel herpå er Zalando, som tilbyder 100 dages fuld returret.

Du har ret til at prøve de varer som du køber

Som udgangspunkt har du ret til at prøve de varer som du bestiller på nettet, og dernæst returnere varerne, hvis de ikke falder i din smag. Dette gælder også, selvom at du er nødsaget til at lave et anbrud på den emballage, som produktet er pakket ind i – eksempelvis hvis du må rive den plastindpakning som din t-shirt kommer i itu.

Du må derfor eksempelvis gerne købe et par bukser, prøve dem, og dernæst returnere dem. Vælger du at gøre det, skal du (med mindre at webshoppen tilbyder andet), selv betale for returfragten. Til gengæld får du det fulde beløb retur, hvilket også inkluderer det som du eventuelt har betalt for forsendelsen fra webshoppen til dig.

Som nævnt ovenfor, er der sjældent regler uden undtagelser. Du har almindeligvis derfor ikke fortrydelsesret på levnedsmidler, dvd’er, software, flybilletter, pakkerejser og en række andre genstande og ydelser.

Shopper du i udlandet, er det værd at være særlig opmærksom på, om webshoppen tilbyder gratis returfragt. Eksempelvis tager Post Nord i skrivende stund 220 kroner i porto, hvis du møder op på det lokale posthus, for at returnere en pakke på op til 5 kg. til England. Dermed kan returfragten ende med at koste dig dyrt, hvis du handler i udlandet, uden at være opmærksom på returomkostningerne.

Altid 2 års returret i EU

Ved onlineshopping inden for EU’s grænser har du en lovbestemt reklamationsret på mindst to år, når du handler som privatkunde – helt som du kender det fra handel i de fysiske butikker.

I tilfælde af defekt på varen, er det sælgers opgave at betale for returfragten.

Handler du uden for EU, eksempelvis i Kina eller USA, er sælgeren ikke forpligtet til at yde 24 måneders returret.

Hacket kreditkort? Bare rolig – banken har ansvaret

MastercarTusindevis af danske betalingskort bliver kompromitteret hvert eneste år. Men du skal ikke være nervøs, hvis det skulle ske, at nogle skulle få fat i dine betalingsoplysninger. Opdager du at andre svindler med dit kort, vil din bank nemlig gå ind og dække et eventuelt tab. I praksis foregår det ved at du som kunde i banken laver en indsigelseserklæring, hvorefter at banken afviser de betalinger som du ikke selv har foretaget. Pengene tilbageføres derefter fra de webshops, hvor kreditkortet har været anvendt uden din tilladelse. Du betaler ikke nogen selvrisiko for dette.

Med de seneste års indførsel af 3D-secure på VISA og Masercard, er det ikke længere så let som før, at anvende stjålne kreditkort til køb på nettet. Dermed nedsættes risikoen for misbrug, og dermed al det besvær som det medfører når du får spærret et kort og tilsendt et nyt.

Nye regler fra 1. januar 2018 fjerner kortgebyret

Fra 01/01/2018 er der kommet nye regler ift. nethandel, på foranledning af EU. Reglerne betyder at det ikke er tilladt for europæiske webshops at opkræve kortgebyr, når du anvender dit kreditkort til onlinekøb. Dette gælder uanset korttype. Om du betaler med Dankort eller Mastercard, har derfor ikke indflydelse på købets pris. Har du derfor eksempelvis et kombineret Mastercard og fordelskort, kan du med fordel anvende dette frem for dit Visa/Dankort, for herved at opspare points som du kan bruge på eksempelvis flyrejser, hotelovernatninger og meget andet.

Butikkerne kan kun hæve det som de reserverer på dit kort

Når du går til kassen på en webshop, og derefter indtaster dine kreditkortoplysninger, reserveres totalomkostningerne på din ordre til webshoppen. Almindelig praksis er herefter, at pengene først hæves, når din ordre afsendes.

Det er vigtigt at pointere, at webshoppen du handler på, ved almindelige køb efterfølgende ikke kan trække flere penge fra dit kort, end du har godkendt i første omgang. Dette er din sikkerhed for at du ikke opkræves flere penge, end hvad du har givet tilsagn til.

Vælger du at tegne et abonnementsordning på en webshop, skal du dog være opmærksom på, at webshoppen naturligvis har mulighed for at foretage flere hævninger.

Kundeklub eller almindelig webshop?

Igennem de seneste år, er der kommet en række forskellige abonnementskoncepter på det danske marked. Internetbutikker såsom Luxplus.dk og Emma.dk, tilbyder således produkter til danske forbrugere til meget lave priser. For at få adgang til disse særligt skarpe priser, skal man dog være medlem af deres kundeklub, som oftest koster mellem 85-89 kroner om måneden.

Hold derfor ekstra godt øje med, at du ikke tilmelder dig en kundeklub, hvis du handler dine til priser, som er under markedsniveauet for konkurrerende webshops.

Strenge regler for email marketing

Ét andet sted hvor netbutikkerne er underlagt strenge regler, er når det kommer til email marketing. Bare fordi du har handlet på en given webshop, må butikken ikke automatisk tilmelde dig deres nyhedsbrev.

Skulle de gøre det alligevel, har du mulighed for at klage til forbrugerombudsmanden. Og er det en generel ting som de gør, kan det blive en dyr omgang. Som hovedregel vil butikken nemlig blive opkrævet 100 kroner pr. “spam” email som udsendes.

 

Her på trendguide.dk-holdet håber vi meget, at dette blogindlæg har været med til at afdække mange af de myter, der er omkring at handle på internettet. God shoppelyst!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *